Les dones, presents en les produccions del FIC-CAT 2023
Les dones, presents en les produccions del FIC-CAT 2023
Les dones, presents en les produccions del FIC-CAT 2023
26/06/2023

Una de les tasques en les quals treballa el FIC-CAT any rere any és reduir la notable desigualtat de gènere existent a la indústria cinematogràfica. En aquest sector, el treball de les dones, tant darrere de la càmera com davant d’ella, ha estat tradicionalment subestimat i marginat. És per això que el Festival pretén donar visibilitat a dones professionals del sector i ofereix eines per millorar la situació actual. 


La presència femenina es va fer especialment notòria en les produccions premiades d’enguany. El Premi al millor llargmetratge se’l va endur Un Sol Radiant, una obra col·lectiva de Mònica Cambra, Ariadna Fortuny, Clàudia Garcia de Dios, Lucía Herrera i Mònica Tort. Alteritats, dirigit per Nora Haddad i Alba Cros, va guanyar el Premi al millor documental. El Premi al millor videoclip es va lliurar a Super Lesbiana, de les cantants Svetlana i Ari Llobet, i dirigit per Berta Galvany, Pau Bösch i Anna Asensio. El Premi Jove 48 Hores es va atorgar a Data Límit, un curtmetratge dirigit per Nil Manrique i Carla Piris. A més a més, el Jurat va fer una menció per El Cis-tema, de Marta Cabañas. 


En total, entre les obres de la Selecció Oficial Competició 2023, hi ha 28 dones que han dirigit produccions. Però, tan els treballs que han format part de la Selecció Oficial Competició com els que estaven fora d’aquesta, cal destacar aquells en els quals, d’una manera o altra, les dones prenen un rol important i representatiu. 


El llargmetratge Un cel de plom, de Miquel Romans, posa com a punt de partida la història d’una dona basada en fets reals. Neus Català, interpretada per Nausicaa Bonnín, va ser una combatent republicana feminista que durant la Segona Guerra Mundial va ser empresonada pels nazis alemanys. Al llarg dels 102 minuts, el film no només se centra en el seu paper en la resistència, sinó també en la seva lluita per a preservar la memòria d’aquells dies. 


Unicorns, dirigit per Álex Lora, retracta la generació mil·lenial que busca redefinir el paper de la dona i la seva participació activa en les decisions vitals. La vida de l’Isa, una jove feminista i poliamorosa, canvia després que la seva parella decideixi acabar la relació en proposar-li ser una parella monògama. Això l’obliga a tornar a casa de la seva mare i li comencen a sorgir molts dubtes en diferents àmbits de la seva vida. 


Dirigida per dues dones, Mònica Cambra i Ariadna Fortuny, el llargmetratge Un sol radiant, parla sobre com la Mila, una nena de només onze anys, ha d’afrontar els seus últims dies de vida abans de la fi del món. Durant aquest procés, lluita per comprendre el que això suposa i per mantenir la seva família unida amb la celebració d’una festa pel moment final. 


Pel que fa a la categoria Documentals, Alteritats és una producció dirigida per Nora Haddad i Alba Cros que recull la veu de diferents vivències lesbianes de quatre generacions residents a Catalunya, una genealogia. Un recorregut molt íntim de vides que es van entrellaçant, i a través de les quals anem descobrint en què consisteix cohabitar en un món estructuralment heterosexual i alhora formar part del col·lectiu LGTBIQ+. 


La mirada de la Fiona, sèrie dirigida per Dídac Cervera i Sergi Cervera, té com a rerefons la complexa temàtica de l'autoconeixement i les malalties mentals a través de la figura de la protagonista, la Fiona. 


Durant la Matinal Infantil del diumenge, es va projectar el capítol Les Tres Bessones i el món del cinema. La Teresa, l’Anna i l’Helena, les tres protagonistes, representen la diversitat de talents i interessos que unes petites nenes poden tenir. 


Si ens fixem en els jurats d’enguany, Selecció Oficial, Jove 48 Hores i Centres Educatius, van estar formats per cinc dones: l’actriu Mariona Ribas, la directora i guionista Denise Castro, la periodista, crítica i programadora Marta Armengou, l’actriu Júlia Gibert i l’alumna Júlia Salvador. 


Comparteix: