Professionals del món cinematogràfic, de totes les seves vessants, van participar en la Jornada Professional organitzada pel FIC-CAT. L’esdeveniment, celebrat a la Casa Montjuïc de Barcelona, va acollir més d’una cinquantena de persones.
L’acte, conduit pels directors del Festival Cris Gambín i Toni Pinel, i amb ponents de primer nivell, es va estructurar en tres blocs: xerrada “De la literatura al cinema: Un cel de plom”; exposició de les novetats del FIC-CAT 2024; i taula rodona sobre “La literatura del cinema”.
Miquel Romans, director, productor i coguionista, va exposar la seva experiència com a director d’ Un cel de plom, adaptació que va fer de la novel·la homònima de Carme Martí, que parla de la Neus Català com a icona de la lluita per a la reivindicació de la memòria. A la pel·lícula, estrenada el 2023, s’hi conjuguen fets històrics i ficció.
Romans va explicar el recorregut que va haver de fer fins arribar a realitzar la pel·lícula. El primer que va exposar són els drets de l’obra i les validacions que va haver de passar (de l’autora, de la família i d’un assessor històric), així com les condicions de la cessió que, en el seu cas, no era definitiva. Altre punt del que va parlar va ser el procés creatiu, tota la tasca documental realitzada i el procés d’escriptura. Va defensar que el terme “adaptació” s’hauria de substituir per “basat, inspirat en o adaptació lliure”, perquè el resultat final no és una mera “adaptació”.
En acabar la seva intervenció, van agafar el relleu Cris Gambín i Toni Pinel, directors del Festival, els quals van explicar les novetats d’aquesta edició, tot convidant els assistents a visitar Roda de Berà i gaudir de la setmana cinematogràfica.
La taula rodona sobre “La literatura del cinema”, moderada per Gambín, va estar formada per Clàudia Maluenda, productora i codirectora de Showrunners, escola especialitzada en el guió de cinema i televisió; Eduard Sola, guionista i vocal de guió de l’Acadèmia del Cinema Català; Guillem Clua, guionista i dramaturg; i Gemma Pascual, cap de desenvolupament de projectes de Filmax.
Guillem Clua va obrir el debat exposant que ell adapta les seves pròpies obres de teatre a altres formats, principalment per no perdre el control, ja que qualsevol adaptació pateix una transformació.
Eduard Sola va afirmar que ara hi ha més guions adaptats que mai, que la producció en general ha anat a més i que als guionistes “ens encanta fer adaptacions, però hi ha certa por a l’originalitat”. Sola va comentar que l’estructura de les plataformes digitals no donen oportunitats als nous talents ni a les propostes creatives o arriscades. Altre punt que va esmentar és que, durant el procés de creació d’una pel·lícula, aquesta passa per diverses transformacions: el guionista té la seva idea, que en general té poc a veure amb la que farà el director i, un cop rodada, el muntador elimina les seqüències que creu convenients, tornant a transformar el treball.
Per la seva banda, Gemma Pascual va comentar que a Filmax la gran majoria de guions són originals, que procuren valorar la qualitat de l’obra més que l’experiència del seu autor. Tot i això va reconèixer que la IP és determinant, ja que assegura que el producte ha funcionat i, per tant, ja té el seu públic. Pascual va explicar que les editorials estan més “agressives”, que no només venen llibres, sinó que altra important font d’ingressos són els drets d’autor, i persegueixen les productores per tal que adaptin obres.
Clàudia Maluenda va explicar que la tendència és l’adaptació i no l’originalitat. No obstant això, és igual de valuós el guió adaptat i l’original, encara que els guionistes novells tenen més llibertat creativa que no pas els consagrats.
Clua i Sola van concloure que la última versió del guió es fa a la sala de muntatge, i que el guionista també hi hauria de ser present. Segones ells, després del director, la persona més important de tot el procés creatiu d'una producció és el guionista.
Per finalitzar, es va obrir el torn de paraula al públic, el qual va mostrar molt d’interès en els temes tractats.
FIC-CAT valora molt positivament la Jornada Professional, on reivindicar el cinema en català, donar visibilitat a nous talents, fer xarxa entre professionals i posicionar Roda de Berà al mapa del sector segueixent sent els objectius d’aquesta Jornada.
Consulta la alería completa a: photos.app.goo.gl/NqS558vpkodLmE2o8
Imatges: Laia Roca
El Festival Internacional de Cinema en Català (FIC-CAT) continua apostant per la difusió del cinema en català entre ...
El passat diumenge 19 de maig, el Cineclub La Comarca del Moianès, en col·laboració amb el FIC-CAT, va ...
L’eix temàtic de la 16a edició del FIC-CAT és Cinema i Literatura. Aprofitant aquesta dualitat, que vol donar ...